7 GODE GRUNNER TIL Å TRENE

Tenkte å skrive et innlegg med 10 gode grunner til å trene. Er så mange fordeler med det, og har merket at etter jeg begynte å trene, har jeg mer energi og overskudd, og føler meg generelt mer gladere og lykkeligere enn før. Håper dette innlegget gir deg som leser litt mer motivasjon til å bevege deg mer!

1. Bedre selvfølelse
Ja, du kan faktisk få bedre selvfølelse av trening. Man blir sterkere, får bedre kondis, det er bra for psyken. Når du har trent og gjennomført en god økt så tenker du bedre tanker om deg selv. Mestringsfølelsen din øker.

2. Bedre søvn
Sier seg egentlig selv. God søvn er helt avgjørende for at du skal føle deg bra og være produktiv. Når du sliter deg ut så er det lettere å slappe av, og du blir mer søvnig. 

3. Motvirker stress
Nivået av stresshormoner synker når man trener, og lykkehormonene øker. Du fokuserer bedre, og greier å stenge av tankene på det som stresser deg. Når du trener øker hjernen produksjonen av norepinephrine, som gjør at du blir mindre stresset.

4. Bedre immunforsvar
Regelmessig mosjon motvirker hjerteinfarkt, høyt blodtrykk, diabetes, angst og stress. God blodsirkulasjon transporterer bort gift og bakterier i kroppen. Trening reduserer risikoen for å bli syk.

5. Stabiliserer metthetsfølelsen
Mosjon gir stabilt blodsukker, og det gir en stabil metthetsfølelse. Mens den som er utrent, har mer appetitt i forhold til sin forbrenning. 

6. Sterkere skjelett
Dersom du trener kroppen din fysisk får du sterkere leddbånd, skjelett, leddbrusk og leddkapsler. Og risikoen for beinskjørhet minker. Belastning bygger opp skjelettet.

7.  Økt livskvalitet
Du blir pigg, får masse energi, og orker mye mer. Den som trener trenger sjelden tenke på kroppslige plager, høyt blodtrykk, overvekt og andre helserisikoer. 

9 kommentarer

Siste innlegg